A Kruppa Quartet kamarahangversenye

Műsor:
Kecskés D. Balázs: Komm – minioratórium
Gilles Deleuze, Claire Parnet, Paul Thymich és T.S. Eliot szövegeinek felhasználásával (ősbemutató)
Franz Schubert: G-dúr kvartett, D 887

 

Programme notes (Komm):
Néhány hónapja került a kezembe Gilles Deleuze, francia filozófus Claire Parnet-vel folytatott beszélgetéseinek gyűjteménye. Megdöbbentett, hogy az 1977-ben kiadott kötetben mennyire mai, időszerű és aktuális problémák kerülnek elő. Korunk egyik legjelentősebbnek tartott és legtöbbet elemzett gondolkodója olyan jelenségeket és folyamatokat ír le, amelyek teljes mélységükben csak az utóbbi egy-két évtizedben tárulkoztak fel. Az internet mindent átszövő jelenléte, az ehhez kapcsolódó, a fogyasztást manipulatív eszközökkel generáló gazdasági stílus, az informatika, valamint a biológia területén lezajlott forradalmi felfedezések mind a humanista – az emberre a bolygó legfontosabb lényének tekintő, az embert az univerzum végső értelmének tartó – világkép válságához, talán a végéhez vezettek. A határok elmosódnak emberek és állatok, emberek és gépek, férfiak és nők között. Korábban stabilnak hitt fogalmak megkérdőjeleződnek, a fogalmi kettősségek megszűnnek, a fokozatosság, az egymásmellettiség kerül előtérbe, annak az árán is, hogy ezen fogalmak meghaladása a számokká válás árán lehetséges. A nyugati gondolkodás többezer éves – keresztény gyökerű – célorientált jellegét felváltja egy folyamatokban, állandó, határozott cél nélküli változásokban, alakulásokban kifejezésre jutó világkép. Vajon a korábbi gondolatok, érzések, tapasztalatok, fogalmak, műalkotások a múltéi? Erejüket, érvényüket vesztették? Paul Thymich és T.S. Eliot sorainak Deleuze szövegei mellé helyezése ezeknek a kérdéseknek a továbbgondolásában segíthet.

Kruppa Quartet:
A Kruppa Vonósnégyes Keller András ösztönzésére alakult a Zeneakadémia növendékeiből 2012-ben. Keller András mellett tanultak még Devich Jánosnál, Kelemen Barnabásnál és Wagner Ritánál, részt vettek Devich Sándor és Takács-Nagy Gábor Genfben megrendezett Bartók-kurzusán és az Emerson Quartet mesterkurzusán. Olyan fesztiválokra kaptak meghívást, mint a fehérvárcsurgói Quartettissimo vonósnégyes-fesztivál, a CAFe Budapest kortárszenei fesztivál. 2016-ban az Auer Fesztiválon is felléptek, miután 2. díjat kaptak a Weiner Leó Kamarazenei Versenyen. Részt vettek az Aldeburgh Fesztivál keretében 2016 őszén megrendezett vonósnégyes-kurzuson. Az együttes repertoárja igen széles: rendszeresen mutat be napjainkban íródott vonósnégyeseket (az idei évadban öt mű ősbemutatójában közreműködtek), emellett barokk szerzők műveinek átiratait is előszeretettel tűzi műsorra. Az együttes 2018 óta a European Chamber Music Academy program résztvevője.

Kecskés D. Balázs:
Kecskés D. Balázs a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés szakos doktorandusza és a Bartók Béla Konzervatórium zeneszerzéstanára. 2014-ben a Zeneakadémia felkérésére Szonya címmel operajelenetet komponált, amely a Zeneakadémia Solti György termében hangzott el. Számos hazai és nemzetközi versenyen sikerrel szerepelt, művei olyan együttesek előadásában szólaltak meg, mint a Magyar Rádió Énekkara és Zenekara, a Liszt Ferenc Kamarazenekar, az Óbudai Danubia Zenekar vagy a Concerto Budapest Zenekar. 2018-ban Zongoranégyesével elnyerte az Garth Newel Awardot, amelyet az amerikai Garth Newel Piano Quartet kilencven pályamű közül választott ki.

Közreműködnek:
Kruppa Quartet (Kruppa Bálint – 1.hegedű, Osztrosits Éva – 2.hegedű, Kurgyis András – brácsa, Baranyai Barnabás – cselló)
Szklenár Roberta (szoprán)
Thurnay Viola (alt)
Csapó József (tenor)
Pintér Dömötör (basszus)
Karmester: Dénes-Worowsky Marcell